Slow scan televisie is een vorm van televisie die wordt gebruikt door zendamateurs. Bij SSTV wordt één zwart-wit beeld in ongeveer 7 seconden tijd overgezonden. Tegenwoordig stuurt men ook wel beelden met kleur met resolutie 320x256, dit duurt dan ongeveer 2 minuten.  Door de lage snelheid is het signaal geschikt om over een normaal spraakkanaal te versturen zoals een radio-zender met een audio-bandbreedte van 3 kHz. Hierdoor is SSTV zelfs geschikt om over de HF-banden te worden verstuurd.

Om SSTV te verzenden en ontvangen wordt er bijna altijd gebruik gemaakt van een PC met een geluidskaart. Daarnaast software die veelal gratis is te verkrijgen, o.a. MMSSTV. De computer zet een afbeelding om in een SSTV-signaal door iedere kleur zijn eigen toonhoogte te geven en zo rij voor rij de afbeelding te versturen met een zender. Aan de andere kant wordt het signaal opgevangen met een geschikte ontvanger, en via de line-in van een geluidskaart in een computer wordt het met speciale software weer omgezet naar een afbeelding.


TV kan uitgezonden worden in verschillende "modi". Robot, Martin en Scottie zijn de meest bekende en gebruikte. In Europa gebruikt men meer Martin en in de Verenigde Staten en Japan gebruikt men vaker Scottie. Modus Resolutie Tijd Zwart/wit 160x120 8sec Robot24 160x120 24sec Robot36 320x240 36sec Robot72 320x240 72sec AVT90 320x240 90sec Scottie1 320x256 110sec Scottie2 320x256 71sec ScottieDX 320x256 269sec Martin 1 320x256 114sec Martin 2 320x256 58sec

Net zoals bij elke hamradiomodus kan je 2 dingen doen om een QSO (gesprek) te voeren. Je kan CQ (algemene oproep) roepen op een oproep-frequentie, dit doe je door een afbeelding te sturen met daarbij de tekst CQ of CQSSTV en je eigen call-sign. Een ander station kan dan jouw oproep beantwoorden. Je kan ook luisteren op een oproep-frequentie en een CQ oproep beantwoorden.

De frequenties voor 'Novice' waar je SSTV kan ontvangen en versturen zijn: 40m 7.033 MHz (LSB), 20m 14.230 MHz (USB), 10m 28.680 MHz (USB), 2m 144.500 MHz (FM) en 70cm 433.400 MHz (FM).